reklama

Veľkonočné Škótsko - Glasgow.

Glasgow je pre mňa trocha hmlistý.. Ráno, asi hodinku na to, čo som sa dala dokopy v Greggs, som vyrazila do najbližšieho nákupného centra Buchanan Galleries a nakúpila si v John Lewis.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Ten všeobecne patrí medzi moje najobľúbenejšie britské reťazce a konkrétne miestna sekcia pletenia a vyšívania nemala široko ďaleko žiadnu konkurenciu. Nič takého som v Anglicku nevidela, dokonca ani v londýnskom John Lewis.

Po štarte v nákupáku som sa vydala na exkurziu po meste. Na objavovanie Glasgowu som mala len necelý deň a moje dve priority boli „Rokfort“ - Glasgowská univerzita a Kelvingrove Art Gallery.

Túru som začala v Múzeu moderného umenia. Už exteriér je veľmi pútavý a ani vo vnútri múzea to nebola žiadna nuda. Ešte som stihla pobehať kníhkupectvá v centre a okolo jednej sa vydala na cestu do Kelvingrove Art Gallery ležiaceho takmer na krok od glasgowského Rokfortu. Cestu ku galérii mi spestrila malinká budova škótskeho židovského archívu, mohutná viktoriánska štvrť – niečo ako trochu všednejšia verzia londýnskeho Kensingtonu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samozrejme láska k Indii ma dostihne takmer všade, nebolo tomu inak ani tu, keď som nečakane objavila nádherný sikhský chrám Glasgow Gurdwara, najväčší v Škótsku skrz veľmi početnú sikhskú komunitu sídliaciu práve v Glasgowe. Než som stihla doraziť ku Kelvingrove Art Gallery, duša mi pookriala pri malom potôčiku, v ktorom sa odrážal obraz majestnátnej budovy týčiacej sa na kopci, ohromnej Glasgowskej univerzity. Počasie bolo dosť nevľúdne a mimo čínskych turistov som tam stretla len za hŕstku ľudkov. Jedným z najsilnejších zážitkov bola práve prechádzka areálom univerzity, ktorá pre mňa ostane navždy synonymom Rokfortu. Proste magické miesto, hlavne pre fanúšíkov Harryho Pottera.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V galérii bola úžasná atmosféra, množstvo zaujímavých exponátov, dych vyrážajúce lustre a nesmiem opomenúť ani dizajnové toalety – pre mňa veľmi podstatná vec. Z kolien a zo dňa som ešte stihla vyžmýkať zrýchlenú túru mimo centra, skrz obrovské múzeum dopravy The Riverside Museum of Transport and Travel poblíž BBC Scotland a ak vravím obrovské, tak nepreháňam. Vystavené dobové autá, lietadlá, prvé električky, všetko krásne tematicky zorganizované, hoci mňa takéto čosi veľmi neberie, no rozhodne som sa sem chcela pozrieť a zažiť aj na vlastnej koži. Na rozdiel od Anglicka bolo v Škótsku všetko otvorené aj počas Veľkej Noci. Vstupné do múzeí sa neplatí, skôr dobrovoľný príspevok do pokladničky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po Glasgowe som sa pohybovala na kolenný pohon. Všade pešo, možno aj vďaka tomu mi odišlo koleno hneď nasledujúci deň v Edinburgu, no o zdraví v inom blogu. Po zotmení a už kvalitne vyšťavená som nasadla na medzimestský vlak a asi 15 minút od centra vystúpila na mieste nocľahu, veľmi ekonomického malého hostela Alba, ktorý viedol ešte drobnejší postarší Talian. Ďalšia asociácia z Harryho Pottera – vedúci hotela mi vzrastom a bielymi vlasmi náramne pripomínal profesora Flitwicka, hoci klobúk, fúzy a brada mu chýbali a povahu mal skôr po Umbridgeovej. Nič extra, len taký menší incident.

Zabookovala som si izbu v 4-lôžkovej dievčenskej izbe, aj som sa pekne zoznámila so svojou japonskou spolubývajúcou, následne odskočila do sprchy a než som sa vrátila, v našej izbe stál ten drobný Talian s tým, že ma preložia. Aj napriek tomu, že sme boli v izbe len mi dve s Japonkou, nie je jej to príjemné , takže ma presťahujú do 6- lôžkovej dievčenskej izby. Samozrejme omáčky, že ho to mrzí a ďalšie žvásty, ako odškodné pol litrová minerálka a vraj dúfa, že kvôli tomuto mu nenapíšem negatívne hodnotenie na Bookingu. Moja prvá a zatiaľ našťastie jediná negatívna LGBT skúsenosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pravdu povediac som ostala stáť ako vyjavená, no ešte viac vyšťavená. Žiadna energia na kladenie odporu. Bez slova som sa vybrala do mojej novej pridelenej izby. Nakoniec bolo takto asi lepšie . Päť postelí už bolo obsadených, voľná ostala horná z poschodovej – tam je mi najlepšie. Baby boli veľmi príjemné, zhovorčivé a aj napriek väčšiemu počtu pľúc na meter štvorcový, než tomu bolo v mojej pôvodnej izbe, mi tu bolo pohodlnejšie. Medzi partou kamošiek z Nemecka som nebola nechcená.

Nasledujúce ráno skorý budíček, znova medzimestský vlak na stanicu Glasgow Central, odtiaľ pár minút pešo popod majestnátne budovy a z autobusového nádražia Glasgow Buchanan som už v dobre vyhriatom autobuse mierila do dlho očakávaného Edinburgu, s tou najmenšou dušičkou, aby som sa v ňom nesklamala tak, ako v Glasgowe. Nič proti Glasgowu. Je to najväčšie škótske mesto. Centrum diania, vzdelania a moderného umenia na Škótskej vysočine. Je to skôr o tom, komu čo sadne. Na svete sú prekrásne mestá, z ktorých iní padajú na zadok a so mnou to ani nehne a opačne. Mne proste nesadol. Cestovala som spoločnosťou Scottish Cityline, jednosmerný lístok za £11 a zabralo mi to menej, než dve hodinky.

Cesta autobusom do Edinburgu bola jednoducho neopísateľná. Ľahko sa mi obdivovalo krásy prírody z vyhriateho sedadla. Nádherný kraj, strhujúca príroda, priam som odpadávala na sedadle a nie, nie som treatrálna - treba vyskúšať .) Podobné pocity som mala pred rokmi cestou z Bratislavy do Katowíc poľským prepravcom PolskiBus. Aj vtedy som s dychom mala namále, také nádherné kraje všade navôkol. Už keď sme vchádzali do Edinburgu vedela som to. Vedela som, že na rozdiel od Glasgowu to bude láska na prvý pohľad. Mix Oxfordu, Liverpoolu, Tatier a Londýna. Toto všetko som našla v tomto pulzujúcom historickom meste.

Sonya Haraszti

Sonya Haraszti

Bloger 
  • Počet článkov:  67
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Anglické dievča, dievča s minulosťou žijúce v hmlistom Albione.Komplikovaná. Zoznam autorových rubrík:  O mneListy pre nehoNa káveNezaradenéBehind blue eyes

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu